FAQ Szlakiem Jedi

Porady dotyczące RP i problematycznych kwestii związanych z grą JK3.
Awatar użytkownika
Zosh Slorkan
Rycerz Jedi
Posty: 570
Rejestracja: 16 wrz 2013, 21:33

FAQ Szlakiem Jedi

Post autor: Zosh Slorkan »

Napisane przeze mnie opracowanie ma na celu w prosty sposób wyjaśnić podstawowe kwestie dotyczące naszej organizacji i stylu gry. Chcę odpowiedzieć na popularne albo oczywiste pytania o rzeczy, które nie zostały wyjaśnione w opisie naszej organizacji.

Opis organizacji (zakładka “O nas” w menu forum) to lektura obowiązkowa dla każdego, która wyjaśnia zdecydowaną większość. Ja zajmę się tylko zamknięciem niektórych rzeczy w stuprocentowo łopatologicznych i krótkich wyjaśnieniach, czarno na białym.

<Opis organizacji>
<Regulamin organizacji>
<Indeks z przydatnymi linkami>


0. Czemu pisze to taki Fenderus, a nie jakiś Rycerz? (adnotacja: post pisany był w czasie, gdy Fenderus był jeszcze Padawanem)
Taki Fenderus dobrze wie, jak to jest być nowym w te klocki, bo z organizacją i grą tego rodzaju zetknął się dopiero rok przed napisaniem tego tematu i doskonale wie, w czym trudno się odnaleźć, co przychodzi do głowy. Poza tym tekst takiego Fenderusa przeszedł przez rycerskie ręce, które sprawdziły, czy wszystko gra.

1. Kogo gracie?
Samodzielną, podróżniczo-zadaniową grupę Jedi osadzoną w czasach kanonicznej Nowej Republiki, lecz o małym związku z kanonicznymi postaciami i wątkami.

2. Co gracie?
Dosłownie wszystko... w pełnym wymiarze. Regularne życie Jedi w naszej bazie, naukę, treningi, dziesiątki zadań związanych z utrzymaniem bazy i jej działaniem, dziesiątki mniejszych lub większych zadań w budynku, mniejszych wypraw, większych wypraw, całych misji, krótszych, dłuższych, łatwiejszych, cięższych, na planecie, poza planetą, w innych częściach Galaktyki.

3. Kiedy gracie?
Dyżury i treningi są umawiane. Piszemy na forum, które godziny możemy sobie rezerwować i ustalamy stały termin na cotygodniowe spotkania. Poza tym gramy kiedy chcemy. “RP żyje własnym, samodzielnym życiem”, cytując Barta. Wchodzimy kiedy chcemy, nie umawiamy się na żadne inne RP poza pełnoprawnymi misjami. Wszystko kręci się samo.

4. O jakich godzinach gracie?
Jestem tu rok i podstawową regułą jest to, że przed 20 poza weekendami prawie nigdy. Pracę lub/i studia na różną skalę ma tu prawie każdy i przez to prawie się nie da. Poza tym brak żadnych norm godzinowych.

5. Ile gra tu osób?
Różnie. Przez cały rok mojego pobytu strasznie się to zmieniało. Swoje najdłuższe i najciekawsze RP grałem czasem w gronie trzech osób, a czasem siedmiu. Tak naprawdę nie ma to za bardzo znaczenia poza misjami.

6. Na czym gracie?
Na Jedi Academy i modzie RolePlay Enhanced, stworzonym na bazie Open Jedi Project. Gra to tutaj tylko narzędzie do RP oczywiście.

7. Powinienem znać grę z wyprzedzeniem?
Według mnie przyda się zainstalować sobie grę wcześniej, pograć w nią trochę i włączyć Multiplayer, żeby zapoznać się ze sterowaniem. Nic więcej nie trzeba za żadne skarby.

8. Jak załatwić sobie skin dla postaci?
Wszystko jest opisane po przyjęciu historii postaci, gdzie w razie czego iść po pomoc we wszystkim.

9. Gdzie składać historię postaci?
Wszystko, co trzeba wiedzieć jest <tutaj>, nie warto tego streszczać.

10. Czy jest coś, na co warto zwrócić szczególną uwagę przed składaniem historii postaci?
Historii nie wolno edytować po złożeniu, żeby nie powstał chaos (dwie wersje, każdy członek ocenią inną i tworzy się koszmar), więc sprawdź, czy masz wszystko i nie spiesz się z wklejeniem.

11. Jak trudno się dostać?
Z historią postaci nie jest trudno. Wymóg minimalnych 800 słów sprawia, że każda historia pokazuje na tyle treści, że każdy musi zawrzeć tam dość dużo pomysłów na poziomie. Większość z nas nie głosuje na zasadzie, że trzeba się wysilić i wykazać na pozytywne głosy, to raczej opcja domyślna, neutralne i negatywne idą tylko, jak po prostu coś jest konkretnie źle i słabo.

Dopóki styl pisania nie jest taki, że na RP bolałoby czytać co człowiek pisze, postać nie jest tandetna, płaska i schematyczna jak wyciągnięta z opowiadania z podstawówki, a wydarzenia, działania i reakcje postaci po prostu sensowne i logiczne, ciężko zawalić.

12. Na ile trzeba znać kanon Legend przy pisaniu historii postaci?
Trzeba koniecznie znać rzeczy, jakich używamy w swojej historii, ale to powinno być oczywiste. Osadzając życie postaci na Taris, musimy wpisać “Taris” w google i poczytać o tej planecie. Wrzucając postać w szeregi rodiańskiego miasta, poczytać o Rodianach. To zupełnie wszystko, nawet jeśli ktoś przypadkiem stworzy jakiś zgrzyt z kanonem, nigdy nie patrzy się na to przy ocenie. Po akceptacji historii pomożemy ewentualne błędy poprawić.

13. Jak trudna jest gra?
To rozrywka umysłowa, nikt tego nie ukrywa. Nasze RP jest bardzo otwarte, żywe i niezależne. Każda postać grana przez każdego gracza ma całkowitą swobodę działań, z tego może wyjść zupełnie wszystko, fabuła toczy się sama z siebie. Wyzwania stojące przed postaciami wymagają inicjatywy, przemyślenia i sprytu. Jednocześnie nie ma się czego bać, bo doskonale rozumiemy, że nowe osoby potrzebują czasu na przyzwyczajenie, obycie - kiedy startują z grą, wszystko jest dla nich nowe. Gra wokół ich postaci rozwija się powoli, nikt nie leci w środek zagrożenia w pierwszym tygodniu gry. Gra wymaga rozsądku, racjonalnego myślenia i pomysłowości - trudno, aby w życiu Jedi było inaczej.

14. Ile doświadczenia w RP potrzeba?
Kompletnie zero. Bardzo często zdarzało się, że lepsze początki mieli ludzie pierwszy raz widzący cokolwiek powiazanego z RP w swoim życiu, niż osoby po paru latach RP na innych platformach. Umiejętność wczucia się w postać, przeżywania jej emocji, lęków i ambicji, analizowanie świata wokół, rozgryzanie budowy bohaterów to nie jest coś, w czym trzeba doświadczenia. Doświadczeni bywali lepsi w pisaniu opisów, ale za to dużo wolniej uczyli się konwencji gry, którą nowicjusze łapali w locie, bo ci pierwsi mieli utrwalone nawyki z innych miejsc - to zupełnie wszystkie różnice zauważone przez lata. Wśród najlepszych debiutów byli ludzie widzący RP pierwszy raz w życiu, jak i zaprawieni gracze z innych środowisk... Wśród najgorszych przekrój jest podobny.

15. Jak zrobić kartę postaci?
Rada skieruje Cię do <systemu RPG>. Poczytanie punktów od 0 do 2 to podstawa, na resztę przyjdzie czas. Jeśli strona nie otwiera się prawidłowo, kombinacja shift+F5 powinna załatwić sprawę.

16. Kiedy używać atrybutów i umiejętności?
Zawsze, gdy robisz coś, co w prawdziwym życiu wymagałoby wysiłku, skupienia lub odpowiedniej wiedzy. Przykładowo, jeśli coś dźwigasz, mocujesz się z czymś fizycznie, zawsze używasz Siły. Podajesz ją na czerwono na końcu opisu całego działania (czyli piszesz na przykład “^1Siła +2”). W wypadku atrybutów, zawsze podajesz modyfikatory z plusem (Budowa +1), a w wypadku umiejętności - gwiazdki oznaczające poziomy (Leczenie **).

17. Jak podawać opisy, czego nie pisać?
Wszystko jest w Regulaminie. Regulamin to konieczne kompendium.

18. Kiedy można wchodzić na serwer?
Patrz punkt 3. Zawsze, chyba że jest inna mapa, miejsca, w której Twojej postaci nie ma.

19. Jak odbywa się nauka walki mieczem?
Wszystko dzieje się w grze, wszystkie ćwiczenia wykonujesz sam. Tutaj uczysz się tego dosłownie, uczysz się wszystkiego, co oferuje mod, który pozwala na naukę Jedi pod każdym kątem. Postać uczy się dobrze prowadzić ciosy Twoimi rękoma jako gracza. Atrybuty ograniczają tu Twoją postać, ale umiejętności zależą tylko od Ciebie. Uczysz się wszystkiego tylko w RP, ale poprzez tę grę, która robi za platformę. To dotyczy nie tylko walki mieczem, ale wszystkiego “fizycznego”, akrobatyki, skradania, itp.

20. Jak odbywa się nauka władania Mocą?
Poznajesz dokładnie czym jest Moc, jak działa, na czym polega, krok po kroku podczas nauki. Poszczególne zagadnienia poznajesz od strony tego, jak tak naprawdę funkcjonują, jakie zachodzą “procesy” i co ze swoim umysłem dokładnie musisz robić. To ostatnie dokładnie opisujesz, krok po kroku, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy. Im dokładniej, im precyzyjniej, im bardziej wszystko się łączy i jest przede wszystkim zgodne z założeniami, tym lepsze efekty. Nie da się tego dokładniej wyjaśnić, to bardzo odmienna i unikalna część RP.

21. Na co pozwala mi dana umiejętność albo atut?
Na dokładnie tyle, ile jest tam napisane. Jeśli Pilotaż * pozwala Ci jechać ścigaczem, to wykorzystujesz w Jedi Academy ścigacz i robisz z nim co chcesz bez żadnych opisów. Na ile umiesz i czy nie wjedziesz w cywila, to druga sprawa. Gdy nie prowadzisz pojazdu manualnie, poprzez model i dzieje się to narracyjnie (opisami) to identyczna sprawa, wystarczy najprostszy opis na świecie.

22. Od czego zależy moja szansa powodzenia w stosowaniu tych rzeczy?
Nie musisz pisać niczego szczególnego, żeby wystartować promem z przestronnego, normalnego hangaru, wystarczy opisać, że to robisz. Czemu? Bo posiadanie danej zdolności mówi dobitnie, że umiesz latać promem i basta. Jeśli chcesz tym promem wystartować z uszkodzonym skrzydłem albo z nierównego terenu, trzeba się postarać opisowo. Liczy się dokładność opisu, wykorzystanie wszystkich możliwych rzeczy, dokładne poprowadzenie każdego małego etapu. Wszystko bywa zmienne… Jedne rzeczy są trudniejsze, drugie łatwiejsze, jeden pomysł będzie lepszy, drugi gorszy.

23. Czy to samo dotyczy Mocy?
Jeśli atut gwarantuje, że możesz coś zrobić, możesz to zrobić bez żadnego ale. Jakość efektu zależy od tego samego, dokładności, wykorzystania każdego możliwego elementu najlepiej jak się umie i zawarcia w swoich opisach całej wiedzy i zrozumienia Mocy.

24. Jak zdobywam PD?
Za zaliczenia z materiału, sprawozdania, odrobinę za spotkania z opiekunem Adeptów na dyżurze, pomoc na misjach, okazyjnie za udział w różnych “eventach” (wtedy, kiedy były traktowane jako np. trening Ucznia Jedi).

25. Trzeba zwracać uwagę na PD?
W praktyce nic a nic. Dla nikogo aktywnego to nie będzie problem.

26. Ile trzeba grać?
O dziwo widziałem dwa razy takie pytanie. Nic nie trzeba, każdy gra ile może i chce, ale jeśli ktoś tu przychodzi, a grać nie ma zamiaru, to mija się z celem. Jeśli ktoś nie gra poza dyżurami opiekuna Adeptów, to po prostu szkoda.

27. Od czego są usprawiedliwienia?
Terminy dyżurów są ustalane z góry pod graczy i każdy zainteresowany stara się rezerwować czas i przyjść, więc trochę głupio nie uprzedzić innych, że się nie przyjdzie na umówioną rzecz, nie? To samo dotyczy misji i dłuższych nieobecności w ogóle, żeby było wiadomo kto jest dostępny.

28. Trzeba pisać sprawozdania?
Trzeba, to element RP, zapis fabuły, pomoc dla graczy. To prosta umowa. GM organizuje Ci długą grę, prowadzi ją, instruuje pomocników, zbiera mapy, wymyśla wszystko, a Ty z tego piszesz raport. “Wymiana”.

29. Kiedy zostanę przyjęty?
Formalnie jako Adept, a w praktyce po skończeniu wprowadzenia, jeśli większość jest za, zostajesz i grasz normalnie.

30. Jak szybko zostaje się Adeptem?
Nie ma reguły, każda postać i jej wprowadzenie były inne.

31. Czy Adept może pomagać w misjach?
Po pewnym czasie. Zwykle najpierw taka osoba gra inne role w trakcie eventów, a potem droga wolna na pierwszą misję. Po pierwszej misji można już grać do woli.




Poprawki językowe i techniczne - Elia Vile
Poprawki w rozszerzeniu - Gluppor i Denarsk Okka'rin
Obrazek
ODPOWIEDZ