O nas



WPROWADZENIE


Od lewej: Rycerz Danadris, Padawan Kelan, Rycerz Gluppor, Padawan Raxem, Inkwizytor Bart, Uczennica Vile, Padawan Calius, Padawan Xarthes


Opowieści o Jedi zna niemal każdy - od najmłodszych dzieci po starców. Legenda Obrońców Pokoju na dobre wbiła się w kulturę i historię Galaktyki, a mistyczna Moc wciąż pozostaje jednym z najciekawszych zjawisk niemających naukowego wytłumaczenia. Choć odrodzony Zakon wydaje na świat coraz to nowych bohaterów, spotkanie jednego z nich to wciąż względna rzadkość. Chyba że ma się odrobinę szczęścia i natknie na członków tajemniczej grupy wędrujących Jedi.

Ich wizerunek jest rozpoznawany na najróżniejszych planetach. Nie wszędzie nastroje są jednak identyczne. Na Christophsis traktuje się ich z szacunkiem i wdzięcznością, na Onderonie są prawdziwymi bohaterami narodowymi, a ich podobizny stoją w byłym królewskim pałacu. Gdzie indziej traktowani są sceptycznie, a w wielu sektorach są kompletnie nieznani. W innych wreszcie pozostawili po sobie tak złe wspomnienia, że ich nazwiska na stałe weszły do kanonu kultury jako archetypy psychopatycznych morderców - słuchy mówią, że odcięte od reszty kosmosu Prakith widzi w nich tylko ludzki odpad wyjęty spod prawa, a - co gorsza - także spod rozumu.

Inwazja Yuuzhan Vongów, brutalnych najeźdźców z innej galaktyki, pozostawiła znaną przestrzeń zrujnowaną i rozbitą. Jedna trzecia populacji w całym kosmosie zginęła w wyniku bezpośrednich działań wojennych, a pozostałe utknęły bez domu. Z popiołów umierającej Nowej Republiki powstała Galaktyczna Federacja Niezależnych Sojuszów, znana powszechnie jako Sojusz Galaktyczny - wcielający w swoje terytorium wiele nowych światów, lecz sklecony pospiesznie i w desperacji. Nawet gdy większość najeźdźców w pozostałych częściach galaktyki została pokonana, w trudno dostępnym Głębokim Jądrze - strefie kosmosu pełnej tajemnic, zagadek i legend o korzeniach starożytnych cywilizacji, pełnej także czarnych dziur i kosmicznych anomalii zmieniających w gwiezdny pył tysiące podróżników każdego roku - wciąż toczyły się walki, niezliczone istnienia ginęły, a wiele zamieszkanych planet zostało podbitych. Ciężko natrafić na mieszkańca tego rejonu Galaktyki, który nie zna opowieści o czynach Jedi.

Największą chwałę zdobyli podczas legendarnej bitwy o Odik. Wtedy to armie ze wszystkich stron Galaktyki - flota ekspedycyjna Bothan, postimperialny garnizon z Christophsis, niemal niepokonany pancernik Viscount z Onderonu oraz wojsko Sojuszu Galaktycznego - połączyły siły z Jedi. Pod ich przewodnictwem stawiły czoła wojsku Mistrza Wojny, na którego czele stała prawdziwa istota z piekieł - gigantyczny, przerastający potęgą nawet Viscounta Koros-Strohna, światostatek Yuuzhan Vongów. Według większości wersji tej historii, kilkoro Jedi przewodziło walce z armią najeźdźcy, na której czele stał Khsats Choka, pokonany w heroicznym pojedynku z rycerzem rasy Aqualish. Inne opisują, jak dwie piękne Jedi samodzielnie zniszczyły światostatek swoją potęgą, doprowadzając do upadku monstrualnego okrętu na tarcze planety. Wiele z opowieści jest zapewne przesadzonych, a obraz Jedi wyidealizowany i wyniesiony do świętości jako wyraz wdzięczności. Wspólnym elementem każdej wersji jest niewyobrażalny szacunek, jakim Jedi są darzeni przez ocalałych.

Po wojnie grupa Jedi znalazła się w Galaktyce fundamentalnie innej niż ta sprzed konfliktu. Biedne i zniszczone planety musiały być odbudowane dosłownie od zera po tym, jak ogromna masa przemysłu i infrastruktury została bezpowrotnie unicestwiona. Bogate i nietknięte systemy stały się ich żywicielami, a Sojusz podjął się największej w znanej historii redystrybucji dóbr, byle tylko zachować względną stabilność. Bieda, brak perspektyw i bezprawie popchnęły wiele istnień na drogę piractwa, a szlaki nadprzestrzenne stały się polem działania wszelkiej maści przestępców. Międzyplanetarne rządy nie mogły zapewnić bezpieczeństwa cywilnym statkom przez fizyczny brak flot mogących pilnować znanych i uczęszczanych tras. Ilość problemów piętrzyła się i stale to robi, nie dając żadnej zaangażowanej istocie chwili wytchnienia - także wędrownym Jedi.

Wojna doprowadziła do największych w historii migracji uchodźców. Działania Sojuszu spotkały się w jednych systemach z wielką sympatią, ale w innych - szczególnie bogatych i niezależnych - widzi się je jako opresję ze strony odległego rządu, bez którego może byłoby lepiej. Dodatkowo, wiele planet straciło całą administrację publiczną, co albo wpędziło je w anarchię, albo zmusiło wyższe instytucje do samodzielnego narzucenia nowej władzy. Tak było choćby w przypadku Hakassi, które dzięki inicjatywie Jedi zostało skolonizowane przez uciekinierów z imperialnego Ord Trasi. Razem z planetą, pod rządami imigrantów znalazły się planetarne stocznie, co wywołało w sąsiednich, nienawidzących Resztek Imperium mocarstwach niechęć graniczącą z wrogością.

To właśnie na Hakassi Jedi osiedlili się po opuszczeniu Prakith. Oficjalne informacje rządowe mówią, że udzielają swojej mądrości i potęgi, tocząc walkę z plagą szerzącą się na planecie, charakteryzującą się nagłymi, masowymi omdleniami i napadami psychozy. Oprócz minimalizowania wpływu zarazy, Jedi biorą udział w życiu publicznym i politycznym. Świadectwem tego są zeznania mówiące, że prowadzą wykłady na państwowym uniwersytecie, przemawiają w mediach w celu łagodzenia tarć społecznych, a nawet biorą udział w rozmowach między rządem Hakassi a innymi. Walczą również z patologią i przestępczością zorganizowaną. Część osób twierdzi, że nieumiejętność pokonania wielu z tych niebezpieczeństw świadczy o zmniejszeniu się potęgi Jedi, czego świadectwem jest rzekome wrobienie jednej z nich w morderstwo, czy sporadyczne powroty plagi i otaczające ją dziwne zjawiska. Bez wizyty na miejscu trudno jednak domniemywać, jaka jest prawda. Piętrzą się historie mówiące, jakoby tajemnicza plaga była tak naprawdę tylko wygodnym wyjaśnieniem przeraźliwych zjawisk paranormalnych, gdzie ofiary są opętanymi nieszczęśnikami patrzącymi na świat oczyma astralnego terroru. Inne teorie mówią nawet, że Hakassi jest projektem skazanym na śmierć, a pozorna plaga to tylko kolejna wygodna wymówka rządu ukrywającego, że orbita planety traci stabilność, a mieszkańcom zagraża śmierć w apokaliptycznym przemienieniu w pył przez siły kosmiczne. Propaganda i miejskie legendy piętrzą się i zlewają ze sobą, rozchodząc się z Hakassi po reszcie Głębokiego Jądra.

Większość problemów Jedi zdaje się wynikać z działalności tajemniczej, potężnej grupy powiązanej w jakiś sposób z Yuuzhan Vongami. Pomimo ograniczonych zasobów, przeciwnik zdaje się być zawsze o kilka kroków z przodu, a każde zwycięstwo wymaga mieszanki sprytu, brawury i szczęścia. Zdesperowani Jedi są stale zmuszani do podejmowania trudnych wyborów, zawiązywania niewygodnych sojuszy i skrajnych, czasem ostatecznych poświęceń. Od ich sukcesu zależy więcej niż tylko los samego Hakassi...

SZLAKIEM JEDI


Szlakiem Jedi to organizacja roleplayingowa prowadząca rozgrywkę w świecie Gwiezdnych Wojen w dawnym Expanded Universe (Legends), w epoce zmierzchu Nowej Republiki. Nasza działalność ma tylko jeden, prosty cel – budowę jak najbardziej szczegółowego, klimatycznego i porywającego świata, w którym gracze mogą zrobić wszystko. Bazujemy ściśle na historii uniwersum GW, ale rozgrywamy w niej własne wątki, które nie kolidują z kanonem, a rozwijają go i rozbudowują.

Już sama nazwa wiele mówi o naszej działalności: odgrywamy postacie uczestniczące w podróżach tytułowym „Szlakiem Jedi”, połączone naukami Jasnej Strony Mocy i prowadzące działania godne Zakonu, lecz w oderwaniu od jego nowych struktur i placówek. Samodzielna tułaczka przez kosmos pozwala im zgłębiać sekrety nieznane innym Jedi, a napotkane w terenie wyzwania są bardzo istotną częścią rozwoju. Każdy nowy bohater tej kampanii zaczyna jako kandydat na potencjalnego Adepta, który dopiero pozna podstawy władania mieczem świetlnym i medytacji, a jego celem jest zdobycie tytułu Rycerza Jedi po szkoleniu u własnego mentora. Uczniowie nie są tu po prostu edukowani – od pierwszego dnia stają się pełnoprawnymi członkami grupy, zgłębiającymi sztuki Jedi głównie po to, by wnieść w codziennych trudach jak najwięcej, ramię w ramię ze starszymi stażem kolegami. Życie Jedi jest tu na pierwszym miejscu i to jemu podporządkowane jest szkolenie. Do tego życia nikt nie nagabuje – każdy, kto decyduje się wstąpić w szeregi Jedi, musi być gotów zaakceptować ryzyko i poświęcić swoje zdrowie, a czasem i życie, w imię własnych zasad lub ambicji. Do Jedi dołączają głównie skrajni altruiści, nieustraszeni poszukiwacze przygód lub desperaci, dla których nie zostało już nic więcej - ale to tylko wierzchołek nieskończonej liczby trudnych motywacji.
Nagrodą jest sięgnięcie sekretów kosmosu nieosiągalnych inną drogą i bycie częścią historii uznawanych za mity i bajki.

Klimat

Dążymy do uzyskania jak najpełniejszego klimatu i najbardziej realistycznej rozgrywki, odartej z jakiejkolwiek umowności. Świat naszej gry czy relacje między postaciami są prowadzone niezależnie od jakichkolwiek prywatnych relacji między graczami. Każdy z nas kładzie mocny nacisk, by jego postaci były oddzielone od wszelkich relacji spoza świata gry, w którym wszystko dyktuje narracja. Podróże "Szlakiem Jedi" nie mają spisanej, ustalonej z góry fabuły czekającej jedynie na odegranie. Wynik każdego działania zależny jest wyłącznie od postaci i decyzji, jakie podejmą. Tak jak nasi bohaterowie są samodzielnymi, odrębnymi i wyjątkowymi kreacjami – tak są nimi także nasi przeciwnicy i sojusznicy.
Za podstawę budowy najbardziej emocjonujących i autentycznych wydarzeń, misji i wypraw uznajemy kreację bohaterów o kompletnej, złożonej psychice, nawiązujących naturalne i wiarygodne relacje z innymi bohaterami. Przebieg całej prowadzonej od wielu lat fabuły wynika głównie z działań podjętych przez postacie graczy.

Ustrój

Jesteśmy ugrupowaniem w pełni demokratycznym – członkowie Rady Jedi odpowiadają za administrację i nadzorowanie fabuły oraz nauki, lecz kształt i kierunek samej organizacji są wynikiem głosowań wszystkich członków od stopnia Padawana wzwyż. Skład Rady jest także ustalany w głosowaniu ogólnym prowadzonym co pół roku. Staramy się tworzyć miejsce, w którym najwyższą wartością jest otwarta, uczciwa i merytoryczna komunikacja, a każda osoba ma realny wpływ na przyszłość organizacji poprzez dzielenie się swoimi pomysłami, wybieranie najlepszych opcji i ich realizację.

Doświadczenie

Podróże Szlakiem Jedi narodziły się w marcu 2013 roku, lecz organizacja w prostej linii kontynuuje historię, którą nasi założyciele tworzyli jeszcze w 2007 roku pod innymi sztandarami. Od dnia powstania działamy nieprzerwanie, a wszystkie wcześniej nabyte doświadczenia pozwoliły nam stworzyć miejsce wolne od bolączek wielu innych organizacji. Naszym fundamentem są wątki i bohaterowie budowani na przestrzeni nie tyle miesięcy, co lat - podczas kilkudziesięciu misji, kilkuset kluczowych sesji RP i dziesiątek tysięcy godzin wspólnej zabawy. Przez ten czas nie tylko prowadziliśmy wielowątkową narrację trwającą od fabularnego roku 23 ABY, ale także nieustanie ulepszaliśmy zaplecze naszej organizacji. Bez przerwy rozbudowujemy nasze forum, System RPG i dodajemy nowe funkcjonalności do w pełni autorskiego moda Jedi Academy. Historię naszych projektów można ujrzeć pod Dziennikiem Ustaw i changelogiem RPE. Od początku swojej historii rozwijamy także wszystkie inne sfery artystyczne – wliczając modelowanie, mapowanie czy grafikę 2D.

Członkostwo

Każdy może zostać częścią tej przygody – wystarczy, aby przelał na papier swój pomysł na postać w podaniu. Szczegóły na ten temat odnaleźć można pod tym adresem. Jedynym wyzwaniem, które stoi przed osobą chętną spróbowania sił w tej zabawie, jest złożenie podania, a resztą zajmiemy się my. Nie trzeba mieć jakiejkolwiek wiedzy o grze Jedi Academy - wystarczy stworzyć dobrą postać! Każdy nowy kandydat jest traktowany indywidualnie i szczegółowo wprowadzany w zasady rozgrywki przez naszych starszych stażem członków, a także oprowadzany po wszelkich sferach technicznych, wliczając obsługę gry. Cały ten proces wieńczy unikatowe Wprowadzenie przygotowywane przez jednego z Mistrzów Gry – Twoja pierwsza sesja z nami, wprowadzająca Twoją postać prosto z historii z podania w naszą fabułę i szerszy świat.

Żaden, nawet najbardziej dokładny opis nie zdoła w pełni oddać klimatu i charakteru naszej rozgrywki. Jedynie samodzielne wyruszenie Szlakiem Jedi pozwoli ją zrozumieć. Dokąd ten szlak prowadzi? To już zależy od Ciebie, czytelniku...